În 1844, ea l-a întâlnit, s-a îndrăgostit şi s-a căsătorit cu Alexandru Ioan Cuza.
Dacă pe atunci ar fi existat cabinete de consultanţă maritală, probabil
că ar fi fost sfătuiţi să nu o facă. El era o fire extrovertită,
impulsivă, care se simţea bine printre oameni, foarte galant cu femeile.
Ea era o introvertită, cu o mulţime de inhibiţii drapate în
convenţionalitatea tipică societăţii burgheze victoriene, pe care i le
inculcase o mamă dominatoare. Slabele şanse ca acest mariaj să meargă au
fost anulate de la început de incapacitatea Elenei de a-i oferi un
urmaş soţului ei şi de faptul că a pus datoriile faţă de mamă înaintea
celor faţă de soţ. La 30 aprilie 1844 scria: “Crede-mă, mamă, noile sentimente pe care le am faţă de soţul meu nu mă vor împiedica să te iubesc”. Atunci când, tremurând, i-a mărturisit mamei ei dragostea pentru Cuza, aceasta a întrebat-o cine era. “Cel care i-a bătut pe evrei la Iaşi”, i-a răspuns ea. “Atunci înseamnă că se teme de Dumnezeu”, a replicat mama şi i-a dat consimţământul.
Cred că şi într-o căsnicie nereuşită există totuşi câţiva ani de
fericire şi dragoste adevărată. Se pare că acesta a fost şi cazul
tinerei perechi. Ei s-au stabilit în modesta casă a părinţilor lui Cuza,
Ion şi Sultana, din Galaţi.
După înăbuşirea revoluţiei de la 1848, Elena Cuza a dovedit o altă
trăsătură de caracter. Pusă în faţa unei situaţii periculoase, ”
revoluţionarii fugeau din Iaşi spre Galaţi, urmăriţi de oamenii
domnitorului Mihail Sturdza “, ce ameninţa siguranţa soţului ei, această
tânără femeie timidă şi lipsită de încredere în sine, a dovedit o
energie extraordinară, iniţiativă şi hotărâre. A pornit singură de la
Soleşti spre Galaţi, unde a mers să îl vadă pe consulul britanic
Cuninghan. Împreună au pus la punct evadarea lui Cuza la Brăila. De
acolo, au fugit la Cernăuţi şi mai departe la Viena şi Paris. S-au
reîntors în Moldova peste un an, când venise domn Grigore Ghica.
Neînţelegeri şi infidelităţi
La scurtă vreme după ce Cuza a fost numit pârcălab la Galaţi (1852) au
apărut primele neînţelegeri în căsnicia lor. Farmecul şi veselia
naturală ale lui Cuza atrăgeau femeile din societatea gălăţeană şi cea
ieşeană, faţă de care el nu rămânea indiferent. Numeroasele sale
infidelităţi au devenit subiect de bârfe, ajunse şi la urechile mamei
Elenei. În acea societate dominată de bărbaţi, infidelitatea, în
special cea a soţului, era acceptată ca un lucru comun, ba chiar, în
anumite cercuri boiereşti, era socotită drept ceva absolut necesar. De
regulă, ea nu ducea la divorţ şi nici nu marca o carieră politică, cu
condiţia să fie făcută cu un dram de tact şi cu discreţie pentru a
proteja victima. În cazul Elenei, asemenea precauţii nu au fost luate şi
ea a suferit o umilinţă personală, considerând viaţa socială, în
prezenţa soţului, de nesuportat. În faza de început rana a provocat mai
curând melancolie decât note amare. Sănătatea i-a fost afectată şi Cuza
i-a sugerat să plece la Paris – “a fost primul dintr-un şir de asemenea
exiluri ” -, în primul rând pentru că îşi dorea să fie liber. La
insistenţele Catincăi Rosetti, pe care Cuza avea să o deteste, Elena a
revenit în ţară în 1853. Dar a continuat să petreacă mai multă vreme la
Soleşti decât cu soţul ei la Galaţi.
Dubla alegere a lui Cuza în ianuarie 1859 a venit ca o surpriză pentru
ambii soţi. Deşi şi-a controlat bine emoţiile faţă de cei din jur,
angoasa Elenei a sporit. Era foarte tânără şi lipsită de experienţă,
complet nepregătită pentru noua situaţie. Iată ce îi scria mamei ei:
“Mâine voi merge la o recepţie şi mărturisesc starea de confuzie. Am
trăit întotdeauna departe de societate şi nu cunosc nici eticheta, nici
obligaţiile pe care trebuie să mi le asum. Sper în generozitatea
compatrioţilor mei, care-mi vor ierta naivitatea şi simplitatea”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu